Alla inlägg under februari 2008

Av Mia - 22 februari 2008 05:23

Det blev 630 stk böcker att registrera! Eller, egentligen var det 643 eftersom det sista jag la in var ett s.k konversationslexikon från 1922-1929... Och nu har klubben officiellt tagit emot böckerna och vi ska göra Lillemor Andersén hedersmedlem postumt. Hon har kvar en god vän i Adelaide, men resten av hennes familj är i Sverige. Hon var tydligen aldrig gift eller hade några barn, men vi ska se om vi kan kontakta de som finns.

Nu ska hulde maken och jag åka ut på bokhyllsjakt till dessa skatter. Klubben vill naturligvis att de står på display och inte ligger nedpackade i lådor och kartonger. Jag ska dessutom skriva ihop ett litet skriv om hur och varför böckerna kom till oss, som vi ska lägga ut på vår eminenta hemsida som den nya sekreteraren, Carolina, gör ett jättejobb med.

Av Mia - 19 februari 2008 02:11

Nu är jag snart färdig med att registrera böcker som svenska klubben här i SA fått av biblioteket på Flinders uni. Jag påtog mig ansvaret eftersom vi har ett stort hus där vi kan förvara de i, och dessutom bärjar ju itne sklan förens om några veckor, så jag har ju massa tid. JAg har i detta nu registrerat lite över 500 stycken av dessa böcker, den äldsta från 1851...Himla häftigt! Böckerna har tillhört en kvinna vid namn Lillemor Anderzén och enligt det jag fått fram via brev och vykort som legat i en del bäcker så föddes hon 1914. Hennes föräldra var svenskar, men jag vet inte om hon föddes i Sverige eller här i Adelaide. Hon blev iallafall sedermera biblitekarie på universitetet i Adelaide. Jag ska kolla runt lite mer för att se om jag får veta något mer om henne.

Av Mia - 15 februari 2008 05:40

Just nu min favoritblogg.

http://www.theshapeofamother.com/ 

Av Mia - 15 februari 2008 05:30

Och en jättegod sådan! Jag använde mig av 3 äggulor, en klick fransk senap lite citronsaft och ghee:et.  Nu låter jag som mat-Tina men det blev Jättegott!

Av Mia - 15 februari 2008 04:43

Jag tycker det är jättekul att kolla in andras bloggar för att se vad dom skriver om. Eftersom jag inte bett om tillstånd att publicera adresser så ska jag inte göra det, men den senaste handlar om en kille som har gjort en sån där gastric bypass-operation. En sån där operation där man snörper ihop magsäcken så att man inte kan äta mycket mat och på det viset gå ned i vikt. Men jag kan inte hjälpa det, man botar ju absolut ingenting! På 70-talet så hörde jag talas om folk som såg ut som Hannibal Lecter, människor fick helt enkelt tänderna ihoplåsta för att inte kunna äta! Hur gräsligt är inte det?!

Jag vill inte på något sätt klafsa omkring på folk och sätta mig över (speciellt inte när min egen kroppsform är rätt så....konformad) men problemet med överätning kvarstår ju, oavsett hur mycket man opereras.


Av Mia - 15 februari 2008 01:17

Jag har idag försökt mig på egen majonäs-tillverkning. Det gick inte så bra.. Jag hade 4 äggulor sedan tidigare och det började jättebra med macadamiaolja. Macadamiaolja är väldigt bra och har en neutral smak som ska lämpa sig bra till just majonäs. Men den tog ju slut, så då pöste jag på med olivolja...Och det är nu som det går illa. Eftersom jag läst att olivolja inte är så gott i neutral majonäs så fortsatte jag med neutral matolja.. Ja, ni fattar va?! Den skar sig och smakade skit!

Men jag är inte den som ger upp i första taget, nu ska jag göra ghee-klarnat smör, dvs smör utan alla tillsatser, bara det rena fettet. Det MÅSTE bli gott till majonäs! Och hur man gör kan du kika på här: http://www.recepthjalpen.se/articles_ghee.php Väldigt fiffigt!

Av Mia - 9 februari 2008 11:55

 Ikväll är den första delfinalen på SVT! Och jag kan inte se...*deppar*

Jag gillar VERKLIGEN hela konceptet med glitter, glamour, smaklöshet och skitdåliga låtar. Nåja, jag får väl nöja mig med att se den stora finalen, den visas dagen efter här i Au! Men Sverige ska ju kvala in iår eftersom The Ark inte nådde speciellt långt upp på listan förra året. MEn jag tror som de allra flesta, att det ser dåligt ut med tanke på de f.d östblockets kompisröstning på varandra. Det var någon förståsigpåare förra året som menade att det är ju det vi i Norden håller på med också. Men vi är ju inte så många länder! Det är ju den stora skillnaden!


Det här är en favvoplats just nu:    http://svt.se/melodifestivalen

Av Mia - 5 februari 2008 03:33

Titta! inga skator här inte! Utan en flock papegojor! Jag kan fortfarande inte fatta!

Ovido - Quiz & Flashcards