Alla inlägg under oktober 2007

Av Mia - 31 oktober 2007 01:39

Ros-säsongen börjar gå mot sitt slut tom i South Australia, så jag måste bara visa vilken fin bukett vi har på mabordet! Den kommer från buskarna på framsidan!

Det är så häftigt med växtligehten här! På baksidan har vi vinrankor som aldrig slutar att växa och när vi rensade i trädgården så slängde vi en JÄTTEstor Aloe Vera planta. Och jag menar STOR, jag nådde inte runt den med armarna. Jämför det med de små jag brukade köpa på Konsum...


Av Mia - 31 oktober 2007 01:07

Frukosten är den eviga stötestenen när man äter lågkol. Efter några dagar så är man rätt less på ägg och bacon och till slut så tål, iallafall jag, knappt lukten. Men det finns hopp!

Det här receptet hittade jag på ett amreikanskt forum www.lowcarbcafe.com och där finns det jättemånga recept att prova sig igenom.  


1/2 cup (ca 1 1/2 dl) proteinpulver

1/2 cup ricotta ost

1/8 cup vispgrädde

1/8 cup sockerersättning som tål upphettning, jag använder Splenda 

2 ägg

2 tsk bakpulver

kanel eller muskot

Blanda allt till en slät smet. Grädda på medelvarmt, vänd försiktigt när kanterna är fasta och pannkakan bubblig. Servera med sockerfri sylt, bär eller low carb Maple syrup.  


Ett annat himla enkelt pannkaksrecept är att blanda 1 msk keso med 1 ägg och vispa ihop. Stek i olja, vänd försiktigt! Servera med en klick grädde och några skivade jordgubbar. 



Av Mia - 30 oktober 2007 09:48

Det ser lite halvtrist ut så här, men det var verkligen jättegott!


När man har bestämt sig för att ta bort de flesta, eller alla, kolisar ur sin kost så öppnar sig en helt ny värld! En matvärld med feta ostar, majonäs, grädde i såsen och allt gott man kan tänka sig. Eftersom jag är en ost-junkie  så är det här rena himmelriket! Jag älskar starka ostar och det finns en här i ozzieland som är väldigt god! Den har graderingen 5 av 5 möjliga i smakstyrka och den skär jag tunna skivor (med kniv) av och äter med en kopp lapsang-thé framför tven.


Jag har ätit låg-kol under flera år med ett avbrott på närmare 2 år då jag gick upp i vikt, led av halsbränna och ständigt hade dåligt samvete över vad jag stoppade i munnen. Det gick inte en dag utan att jag tänkte på att jag egentligen inte mådde så bra att äta normalt 'förnuftigt', vad nu det är.  Viktväktarna? Nä, tror inte det va.. Tallriksmodellen? Hur stor är en tallrik?  Nä, det här passar mig perfekt. Inga pluppar, duttar eller vågar, bara god och fantasifull mat!


Om någon vill ha tips eller råd är det bara att fråga på, jag ska svara så gott jag kan. Men jag är absolut ingen expert, jag tycker bara om att exprimentera i köket. 

Av Mia - 30 oktober 2007 09:03

bestå av grillat kött och fusk-bearnaisesås. Fusk eftersom tiden inte finns för att göra en 'riktig'. Och egentligen är ju bearnaise en majonäsbaserad sås. Den här värmer jag inte iofs.

Fusk bearnaise gör man således:

majonäs

lite cf

massa dragon

några droppar vitvinsvinäger för syrans skull

s&p


Rör ihop och ställ kallt i väntan på grillmästaren ute. 


Av Mia - 30 oktober 2007 08:53

Första inlägget i Mias matblogg! Mitt största intresse blir nu till allmänhetens nytta.

Ovido - Quiz & Flashcards