Alla inlägg under november 2007

Av Mia - 26 november 2007 01:54

har fatt 9 ungar! Men eftersom jag sitter pa uni och inte har kameran med mig sa kan jag inte visa bilder pa dom sma rackarna. Men det kommer!


Tentan i lordags gick ganska bra, jag hoppas ju pa att jag lyckades skrapa ihop 50 % sa jag far ett Pass i amnet. Pa kvallen efter tentan sa var det fest hemma hos ett par av de norska studenterna och det var kul! Men jag tror jag ar for gammal for sanna fester. Det fanns en tid som jag var som fisken i vattnet  pa sanna dar tillstallningar men det var mer an ett for par ar sedan...Moderna ungdomar ar alldeles for hogljudda idag :D och vem orkar med tempot pa flaskan till munnen..Inte jag iallafall!



Av Mia - 20 november 2007 00:15

är ju himla enkelt att göra utan risgrynsgröt-ris.. DET visste inte jag! Eftersom yngste sonen, allmänt kallad lille prutt av sin hulde far, skulle kunna äta den gröten 6 gånger om dagen varje dag i hela sitt liv så var jag ju tvungen att försöka hitta ett recept, eftersom vi befinner oss i ozzieland, och risgryn som jag känner inte finns här. Sagt och gjort, tack till p-o och Linda i Brasilien (ja, samma Linda i BrazilianLinda!) från grrringo som delade med sig av tips på gröt i utlandet!

Jag blandar alltså 1,5 dl ris (vilket som egentligen, men om det finns rundkorningt, typ arborio-ris, så välj det för ögats skull) med 1 liter mjölk och sätter in bunken i micron. Där får den snurra och gå i ca 30-40 minuter på högsta effekt med omrörning varje tionde minut ungefär. Du ser när det är färdigt, det ser ut om risgrynsgröt..;D

Till jul tänkte jag göra ris a la´Malta och ha med som efterrätt på vårt högst internationella julbord. Sagda lille prutt vill gärna ha sushi till jul och det ska han få!


Risgrynsgröt kan ju inte med bästa vilja i världen kallas för låg-kol mat, men eftesom det inte bara är jag i den här familjen så måste jag ju böja mig för majoriteten i vissa fall. Och det gör jag så gärna! Matlaganing är kul! Utom den här veckan...det är mitt i den värsta tentapluggningen inför årets sista tenta på lördag. Det blir en del pyssel med en 8-åring och två tonåringar som har precis lika mycket som mig på dagarna och med en huld make på andra sidan klotet så bjuder vardagen på en del utmaningar. Men det går!


Nu ska jag tillbaka ned i kolgruvan (läs böckerna) och försöka bli klokare..


Av Mia - 13 november 2007 01:18

Åhhh, jag är så förbenat trött på skolan och plugg nu! Det är en tenta kvar (nästa lördag!!)och jag vet inte var jag ska hitta inspiration till att läsa till den... Men när jag är klar med den så har jag sommarlov OCH är klar med mitt andra år! Bara ett år kvar således!


Man vänjer sig fort vid att det är varmt, igår visade en termometer ute vid vägen 29 grader och min medelbara tanke var "..va, inte mer...?" ;D Senare under dagen visade samma termometer 36 och då hoppade tom JAG i poolen! Jag trodde iofs att jag skulle frysa halvt ihjäl, det var ju bara 24 grader.Och det från en som badade i Vättern vid 14 grader..Jaja, man vänjer väl sig kan jag tro.


Till frukost idag blev det något så oinspirerat som en ost/skink/svamp/paprika-omelett. Jag bara vispade ihop det jag hade hemma och stekte i pannan. STEKpannan så klart, även om min egen efter ett par timmars pluggande ute i solen klart skulle klassas som tillräckligt het för att användas till ägg. Iallfall känns innehållet i skallen som löskokt ägg..

Av Mia - 10 november 2007 11:10

..övar på jul-sånger. Alla barn var inte där idag, men de som var, sjöng tipp-tapp så det ekade i väggarna. Och det var nog just tippe-tappet som lät högst och som alla ungarna kunde..resten är det lite si och så med. Men! Det är flera veckor kvar till det stora framträdandet på IKEA och det lite mindre för Svenska Klubben.



Av Mia - 10 november 2007 03:24

Jag blir så himla glad! Jag såg precis på besökstatistiken att jag har haft besökare över all förväntan på min alldeles nystartade blogg! Det känns rätt schysst!


Nu över till vardagen....*suck* Jag hade ju en praktiskt tenta i onsdags som jag oroade mig en del över. Och det gjorde jag ju rätt i...jag failade....SKIT! De som hände var att uppgiften jag fick var att lägga om ett sår, sterilt. Och eftersom mina händer inte tillhörde mig och hjärtat slog i 180 så vimsade jag omkring och kontaminerade en yta på det sterila.... Men jag ska tillbaka på onsdag och gör om, och det blir INTE samma uppgift, vilket egentligen är ganska koko.


Nu ska vi åka iväg till svenska skolan med lillfisen. Nu övar barnen för fullt på alla julsånger eftersom de ska lussa på IKEA i mitten av december.  

Av Mia - 10 november 2007 03:14

blivit att hantera kameran så visar jag de här bilderna också, från samma frukost såklart!

Av Mia - 10 november 2007 03:07

Nu har sommaren ÄNTLIGEN kommit! De senaste dagarna har det varit ca 27 grader varmt, idag är det 30! Kan inte låta bli att tycka lite synd om er stackare som hasar omkring i snömodd, jag såg att det skulle bli snökaos i Stockholm i helgen...

Imorse så åt vi frukost uppe vid poolen, jag måste erkänna att det var lite många kolhydrater, men jag var så lite sugen på ostomelett eller pannkakor. Därför blev det detta :D





Av Mia - 7 november 2007 08:08

Ovido - Quiz & Flashcards